Så var vi igang

Så endte jeg også opp med å starte med blogging. Jeg skal gå DNT´s massiv rute gjennom Breheimen, Skarvheimen, Jotunheimen og Hardangervidda denne sommeren (2016), og på denne siden skal jeg altså forsøke å formidle litt av det vi opplever. Når jeg sier vi så er det meg og min sibirske husky Vierma.

IMG_2500Lenge har jeg drømt om å ta en lengre tur, og bare være ute over tid. Jeg trives best med turlivet når jeg kan vandre rolig gjennom daler, fjell og enger. Hastverk liker jeg ikke så godt. Jeg vil ha god tid. Tid til å ta en kaffe om jeg plutselig vil. Tid til å bade i den fine kulpen som plutselig dukket opp. Tid til å fiske i innsjøen som dukket opp. Derfor skal Massiv ruta til DNT gjennomføres i rolig tusletempo. Jeg har satt av 23 dager til turen. Har ikke alltid syntes at DNTs tidsplan i rutebeskrivelsene stemmer, så jeg har nesten halvert alle etappene de har laget og går omtrent 10-15 km om dagen.

IMG_6322

Noe av grunnen til at jeg sjelden treffer tidsplanen deres er nok at jeg går sakte i utgangspunktet, men også det at jeg bærer det jeg trenger av mat og husly på ryggen. Det skal jeg gjør denne gangen også, men jeg skal forsøke meg på noen hytteovernattinger underveis også. Må prøve å gi dette med «hytte til hytte» en sjans. Jeg har oftest gått utenfor løyper frem til nå og sovet i teltet mitt. De ti siste årene har vi hatt 2-3 uker med telt- og fisketur i Børgefjell som fast sommertur. Der er det få stier og lite med folk. Dermed blir nok dette en overgang for meg, her blir det hytter, stier og turglade mennesker! Er litt spent. Men siden jeg er bittelitt skeptisk til dette sti og hytteturlivet så må jeg hoppe i det. Gi det en sjans. Gå turen med åpent sinn og kose meg.

IMG_7328
Fiskestanga tar jeg også med. Kanskje er det godt fiske langs massiv ruta..

Også er jeg ganske spent på hvordan hyttene til DNT har mulighet for at hunder skal kunne overnatte. Jeg skal gå grundig til verks når det gjelder hund, DNT og hytteliv på denne turen. For selv har jeg søkt mye på nett om hvordan tilbudet er. Det står hvorvidt det er tillat med hund eller ei hos DNT ganske tydelig, men ikke mye om hvordan de sover og hvilke regler som gjelder. Jeg har jo en husky, som har et utpreget flokkinnstikt og lirer av seg ulvehyl om ho forlates alene…Så jeg er nok avhengig av å kunne sove i nærheten av bikkja. Så for dere andre turglade med hund blir det oppdateringer på dette underveis på de hyttene jeg besøker.

IMG_2966

Så da blir det bare å gjennomføre denne drømmen. Ta tak i den med begge hender og sette igang.

Maja

Legg igjen en kommentar

